Flyttning:


Vid in och utflyttning:

Adressändra:
Svensk Adressändring

Elabonnemang:
Affärsverken Karlskrona

Flytt av teleabonnemang:
Telia
Tele2


Flytta in/ut
Vid en flytt är det en hel rad saker att tänka på. Praktiska detaljer ska planeras och åtgärdas.
Här följer några råd och tips.

Om du flyttar in:

Besiktning
Vid besiktningen går vi gemensamt igenom lägenheten avseende städning, noterar eventuella skador och lägenhetens skick mm. Vi visar tvättstuga och var soptunnor finns. Vi går även igenom vilka namn som ska stå på dörren.

Vid besiktningen får du nycklarna till lägenheten. När besiktningen är klar kan du flytta in direkt. Det är endast de inflyttande och hyresvärden som deltar i inflyttningsbesiktningen.


Flytt-kom-ihåg
På närmaste postkontor kan du hämta "Flyttkom-ihåg". Adressen ändrar du genom att ringa Svensk adressändring tel. 020-97 98 99 eller anmäla flytt via deras hemsida www.adressandring.se. Därifrån kan du också beställa adressändringskort.

Glöm inte vänner och bekanta
Meddela din nya adress till vänner, bekanta och arbetsgivare. Bank- och postgiro, försäkringsbolag, kreditgivare. Föreningar, klubbar bok– och tidningsförlag där du är medlem eller har prenumerationer.

Nytt nummer
Beställ flyttning av telefonen snarast, det kan ta tid. Tel. 90 200

Nytt elabonnemang
Glöm inte att avsluta ditt gamla elabonnemang och anmäla ditt nya. www.affarsverken.se 0455-78300

Om du flyttar ut:

Tre månaders uppsägningstid
Vid avflyttning måste du alltid säga upp ditt kontrakt skriftligt. Gör det i god tid- du är betalningsansvarig för hyran under hela uppsägningstiden. Gällande uppsägningstid, normalt tre månader, står angivet i hyreskontraktet. Observera att den månad du säger upp lägenheten inte räknas. Du är också skyldig att under uppsägningstiden visa din lägenhet för kommande hyresgäst.

Beställ besiktning
Du är skyldig att kontakta hyresvärden för besiktning av lägenheten

Före besiktning
Samtliga utrustningsdetaljer, som hör till lägenheten dörrar, hatthylla, gardinbeslag m.m. måste finnas i lägenheten senast besiktningsdagen. Parkettgolv och golv i badrum, wc och kök får inte vara dolda i av heltäckande mattor. Vi reserver oss för eventuella skador som vid besiktningen döljs av mattor och möbler eller tavlor. Kostnader för reparationer av skador debiteras efter flyttning.

Före avflyttning
Hela lägenheten ska vara välstädad. Glöm inte balkong och förrådsutrymme. Dekaler och kontaktpapper ska vara borttagna. Källarförråd ska tömmas och städas. Dörröga, sjutillhållarlås m.m. får inte tas med. Förlorad nyckel debiteras.
Råd och tips
- Grovsopor och övriga fraktioner (glas, plåtburkar, plastförpackninger mm)lämnas av dig till Affärsverkens miljöstationer.Gäller även kartonger. Soptunnorna på gården är endast till för hushållsopor.
Mer info finns på www.affv.se
- Vi har sopsortering. Kompstpåsar för matavfall slängs i bruna kärlen på gården.
- Brännbart i gröna kärlen på gården.
Allmänt

RÖKNING
Är inte tillåten i allmänna utrymmen.

SKÖTSEL AV LÄGENHETEN (Vanliga fel)
Ni är ansvarig för att lägenheten sköts på ett noggrant och städat sätt. Här är lite tips på fel som andra har blivit ersättningsskyldiga för:
Spegelvägg, orsakar många stora hål i väggar. Sätt inte upp sådan om Ni inte planerar att bo kvar i minst 10 år. Kostnad ca 1000-1500 kr
Placera inte Er säng direkt mot väggen utan skydd (det blir svarta märken på väggen). Kostnad 1000-1500 kr
Takfläkt är snyggt att ha i taket men klarar Ni av att återställa? Kostnad 500-1000 kr.
Generellt gäller att lägenheten skall vara i samma skick vid avflytt som vid inflytt.
HISS
Hissen är försedd med fotoceller som stoppar färd om något kommer ivägen. Låt inte små barn åka själva i hissen. Fyll inte hissen med kartonger eller annat som kan ramla ner och stoppa hissen. Det är hyresgästens ansvar om personal behöver tillkallas för att starta hissen igen.
Hyresgästen debiteras den kostnaden. Det är mycket dyrt och onödigt.